El període d’adaptació és molt
important perquè és la primera separació definitiva dels pares i els infants
des del naixement, que comporta l’establiment de nous vincles afectius i
estableix el punt de partida per a un canvi en les costums de l’infant i la
reorganització familiar. Per això, s’ha
de tractar i planificar amb molta cura, ja que les repercussions d’aquest
període marcaran el desenvolupament de
l’infant.
Degut a la importància d’aquest
període, s’ha de planificar consciençosament, i s’ha de preveure la implicació
de les famílies, per tal de poder fer-ho més gradual i el menys dolorós possible
tant per als infants com per a les pròpies famílies, ja que és veritat que l’infant
sofreix al separar-se de la mare (o familiars més propers) però les famílies
també sofreixen al haver de separar-se per primera vegada de l’infant. Per
això, els pares han de poder visitar i descobrir el lloc on deixaran als seus
fills, han d’estar segurs del pas que donaran, i per ajudar-los, s’han
d’establir uns temps específics per a cada passa, que posteriorment s’hauran
d’adaptar a cada nen per poder respectar les seves necessitats individuals.
És molt important que no s’enganyi
als nens, ja que descobrir que han estat enganyats, els provoca molta més
angoixa i a més, el fa perdre part de la confiança que es té en la figura de
referència, que fins aquest punt constitueix la mare.
Sempre se’ls ha d’explicar què està
succeint i perquè, sense enganyar-los, i així, poc a poc, l’adaptació s’anirà
fent efectiva pels dos caires (pares i nens) i s’arribarà a concloure quant
tots dos estiguin preparats, havent minimitzat els riscos.
Hem de ser conscients què els
infants estan perdent la seva figura de referència, i per això es sentiran
confusos i desorientats; l’establiment del vincle amb la mestra i els companys
no és instantani, pel que se’ls ha d’ajudar a confiar en la nova figura de
referència per a que es puguin mostrar el més naturals possible, i així anar
obrint-se als companys i començant el seu període escolar de la forma menys
traumàtica possible.
La segona part d’aquesta activitat,
fa referència a la següent vinyeta:
I ens planteja la qüestió de si la
mestra va fer be donant-li aquesta resposta o es va equivocar.
Crec que encara que es presenta com
una resposta irònica i es mostra una mestra esgotada (crec que com a conseqüència
de tractar-se d’una vinyeta que cerca l’humor del públic) és molt encertada, ja
que treballarem amb infants, sí, però no serveix tant sols amb transmetre
coneixements i tornar a casa, ni molt menys.
Per aconseguir el millor de cada nen
amb què conviurem, hem de ser capaços de tenir molts recursos personals, per
així poder canviar el nostre registre depenent de la situació en què ens
trobem. Si volem captar l’atenció dels infants, haurem de ser persuasius i
haurem de saber escoltar, per saber què els interessa; haurem de ser creatius
per poder presentar-ho de la forma més atraient possible; haurem de ser un
model de referència i correcció (en tots els sentits) per a ells, pel que haurem
de dominar el llenguatge i la escriptura; haurem de ser comprensius i
flexibles; en definitiva, haurem de ser persones, però el més completes
possible, per poder arribar a satisfer les seves necessitats amb els millors
recursos possibles.
Per tot això, em sembla una afirmació
molt encertada, i molt real.
No hay comentarios:
Publicar un comentario