jueves, 8 de marzo de 2012

4a activitat: l'alquimia de les emocions


Per aquesta activitat, he escollit una frase per a cada emoció de la lectura de Silvia Palou Sentir y crecer. El crecimiento emocional en la infancia. Capítol 3, Las emociones primarias y su alquimia, ja que com ja les hem treballades a classe en petits grups, i després tots en comú, he pogut anar eliminant les que crec que són incompletes, o que no reflexen la totalitat del que per a mi és la emoció.

De l’amor he escollit la següent afirmació:

“Amar, y por tanto establecer vínculos afectivos, es un elemento básico para un crecimiento emocional y afectivo”.

He escollit aquesta afirmació, perquè crec que els vincles afectius són imprescindibles per a poder desenvolupar-nos socioemocionalment i per tant com a persones, ja que la forma en què establim (o no establim) nous vincles afectius, marcarà el nostre comportament amb la resta de persones, i les nostres relacions. Per això, crec que és molt important tractar de forma correcta i des de edats primerenques la importància de l’amor, per a poder establir els fonaments de la nostra personalitat basats en aquesta emoció, i poder prendre-la com a base per a totes les altres.

De la por he escollit la següent:

“Es importante que el miedo deje de ser una muestra de debilidad y se viva como un hecho cotidiano. Debemos convivir con el miedo y no negarlo.”

La por és una emoció com tota les altres, pel que crec que és molt important que es comenci a treballar des del més aviat possible amb naturalitat, ja que tenir por, no és una mostra de feblesa, i per tant, no s’hauria de menysprear als qui l’exterioritzen, sinó que els hauríem de tenir com a exemple a seguir, per poder arribar a aconseguir eliminar aquesta concepció negativa que se li ha atribuït. Com ja hem vist a classe, la por ens ajuda a moltes coses, i una d’elles és a superar-nos, així que considero que no hauríem d’amagar-la.

De la ràbia he escollit la següent:

“Dar un tiempo para que el niño pida perdón, porque aprender a pedir perdón es difícil después de sentir mucha rabia, sobre todo sentirlo. Dar tiempo es fomentar la sinceridad de aquello que decimos y aquello que sentimos.”

A classe hem comentat molt aquesta afirmació, ja que un sector del grup pensava que la ràbia no ha d’anar seguida del perdó necessàriament, però jo penso que lo important d’aquesta afirmació és el fet de donar temps al nen per reflexionar sobre el seu comportament, sobre allò que ha fet, independentment de si després ha d’anar seguit de demanar perdó o no. No podem oblidar que parlem d’infants de 0 a 6 anys, pel que segurament, encara no hauran aprés a regular les seves manifestacions emocionals, i molt possiblement, la ràbia vindrà acompanyada d’una agressió o un crit, cosa que els companys no tenen perquè viure, així que tampoc em sembla malament que l’afirmació contempli el temps per demanar perdó, tot i que com he dit, el més important de l’oració crec que és la necessitat de donar temps a l’infant.


De la tristor he escollit la següent:

“Despedirnos de alguna manera de aquello que hemos perdido. Muchas veces, las emociones se nos presentan mezcladas. La pérdida puede conllevar también sentimientos de rabia, culpa, vergüenza... Hay que admitirlos, no negarlos.”

He escollit aquesta afirmació, perquè crec que és molt cert que amb la tristesa, se’ns presenten diferents sentiments que moltes vegades no sabem com afrontar, però no per això els hem d’amagar, com ja he comentat amb altres emocions, crec que el millor és expressar-les, deixar-los sortir i admetre que els estem sentint, tant sols així podrem continuar avançant.


I per últim, de l’alegria he escollit la següent:

“Poner humor a la vida es una buena actitud que debe contagiarse a los niños. Los problemas pueden tener soluciones y, mirados con un punto de alegría, se sobrellevan mejor”.

Crec que l’alegria, al igual que l’amor, és un sentiment que es contagia ràpidament, pel que quanta més alegria hi ha, més se’n provoca. És molt important ser capaç d’afrontar la vida amb una actitud positiva, d’alegria, i ensenyar als nens les avantatges que els comportarà que ells també aprenguin que els problemes es solucionen, i que mai han de perdre l’alegria que caracteritza la seva edat.

No hay comentarios:

Publicar un comentario